Categorieën
Ondernemen

Waar begin je als je een bedrijf gaat starten

Zoals in meerdere artikelen al beschreven is de weg naar miljonair vooral een route als ondernemer. Een eigen bedrijf of aandelen in een bedrijf maakt gebruik van een hefboom in tijd. Het resultaat van je bedrijf is niet meer 1-op-1 afhankelijk van de tijd die jij werkt. Op die manier met behulp van personeel of technologie kun je meer bereiken, sneller resultaten boeken en financiële grenzen doorbreken. Dus als je een bedrijf wilt starten waar begin je dan? Waar moet je eerst over nadenken, voordat je jezelf aanmeldt bij de KvK en officieel start?

[Lees hoe de rijken rijk zijn geworden]

Wat zijn je skills

Om een onderneming te starten heb je niet veel vaardigheden nodig. Als je het verschil kunt uitrekenen tussen inkoop en verkoop, kom je al een heel eind. Toch is het belangrijk om jouw eigen specifieke kennis en kunde te onderzoeken. Want als je specialistische kennis hebt in een bepaalde branche of van bepaalde producten, is dat al een streep voor op de rest. Of je bezit een operationele vaardigheid die je aan werknemers kunt overdragen, zodat je kunt opschalen.

Denk aan een bouwondernemer, die jaren zelf op de bouw heeft gewerkt. Of aan een programmeur die nu zelf een groep wilt aansturen en eigen ideeën wilt ontwikkelen. Vaak zijn je vaardigheden ontstaan uit je interesses. Mogelijk is het tijd om je hobby fotografie om te zetten in een business. Of je verregaande interesse in crypto vraagt dat je een eigen blog gaat opzetten.

[Lees hier welke side-hustle bij jou past]

Wat is het gat in de markt

Het is belangrijk om te weten voordat je start met een bedrijf, om niet te zoeken naar het ‘gat in de markt’. Als je nu naar grote bedrijven kijkt is het eenvoudig om te zeggen; Google – eerste zoekmachine, Facebook – eerste social mediawebsite, Amazon –eerste online boekenwinkel. Maar het is veel genuanceerder dan dat. Google was niet eens de eerste zoekmachine, ze waren wel sneller en simpeler. Dus kregen ze meer momentum en dus gebruikers.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet dat ene unieke idee hoeft te hebben om een bedrijf te starten. Er zijn waarschijnlijk genoeg anderen die iets vergelijkbaars doen. Het gaat vooral om de uitvoering met een vleugje geluk. Bovendien zijn er genoeg bedrijfsideeën waarvoor je niet de enige hoeft te zijn. Elk dorp heeft een supermarkt, een makelaar, noem het maar op. En van alle bedrijven die je kunt starten zijn er genoeg waarvan je goed kunt leven, en zelfs miljonair mee kunt worden. De vraag die jezelf moet stellen, in welke markt ga je starten.

Waarom ben jij de oplossing

Nu je weet welke sector bij jou past en welke markt je gaat betreden, is de volgende vraag; waarom zou een klant voor jou kiezen? Wat maakt jouw propositie uniek? Ieder succesvol bedrijf heeft een onderscheidend vermogen. In een klein bedrijf, of als zelfstandige is dat vaak de ondernemer zelf. Zoals de gunfactor en de persoonlijke band met de klanten.

Het Unique Selling Point communiceert waarom jij afsteekt bij andere aanbieders. Deze waardepropositie is de voornaamste reden waarom een klant beslist om jouw product of service te gebruiken. Het is een belofte van een bepaalde waarde voor de klant. Dit is een belangrijk punt, want de klant staat altijd voor een keuze. Ook als er niet direct een concurrent is, kunnen er indirect andere opties zijn. Goed om te weten wat er speelt in het hoofd van je beoogde klant, om zo de beste propositie neer te leggen. Ten slotte is het ook belangrijk om te weten wie NIET je klant is. Deze keuze maakt dat je sneller de juiste klanten bereikt.

Past dit in je leven

Weet waar je aan begint. Een bedrijf gaat niet zichzelf runnen. Dus zorg dat je tijd reserveert om te groeien, om die eerste hordes te nemen. Alle processen zijn nog nieuw, dus je gaat mogelijk iets langer doen om zaken af te handelen bij de start. Heb je een spaarpot om de eerste maanden, jaren uit te zingen zonder inkomen? Hoe past je thuissituatie in het starten van je bedrijf. Is je partner wel een steun in je nieuwe avontuur?

Daarnaast zijn er meerdere manieren om te starten, praktisch gezien. Ga je volledig fulltime aan de slag, of begin je parttime. Op die manier kun je het financieel overbruggen. Heb je daarnaast personeel nodig en hoe ga je die vestigen? Zit je met opslag of vervaardigen van producten, kun je dat klein beginnen of moet je meteen een hal huren met materiaal? Denk goed na over je tijd, energie en ruimte die je voor je bedrijf kunt reserveren.

Hoe krijg je klanten

Het moeilijkste aan een startup is het winnen van de eerste klanten. Een nieuw bedrijf of nieuw product heeft nog geen vertrouwen van klanten. Jij moet zorgen dat dit vertrouwen gewonnen wordt en zich in een momentum kan opbouwen. Wat is je strategie voor het winnen van klanten. Hoe ga je dit marketingplan in het werk zetten?

Ben je de koning van social media, of ga je voor direct bellen naar klanten. En hoe zorg je dat je ze ook binnenhaalt. Is je sales sterk genoeg om te blijven groeien en meer klanten aan boord te krijgen?

Zodra je een gezonde marketing en sales funnel hebt staan die groei kan faciliteren, ga je met je bedrijf grote stappen zetten.

Wat is het verdienmodel

Ieder product of service heeft een prijskaartje. Deze prijs moet je kosten afdekken en ook een beetje overlaten als winst. Soms is het zo simpel als product inkopen voor 10 EUR, waarde toevoegen en verkopen voor 20EUR. Maar het kan ook dat je abonnementen gaat verkopen, of je zet een product gratis neer en verdient op het gebruik ervan. In sommige sectoren kun je vooraf al berekenen welke marges gebruikelijk zijn. Dit kan dus ook een reden zijn om niet in die sector te starten.

Hoe je het precies gaat aanbieden heeft grote gevolgen voor je liquiditeit en je businessplan. De start kan tegenvallen als je zelf spullen moet inkopen en dan maanden moet wachten op geld van je klant. Hoe is de investeringsbegroting en hoe snel heb je je inleg terug? Een gezond financieel plaatje is dus zeer aan te raden. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor eventuele financiers.

Dit is de grote lijn waarmee je kunt starten. Als je een van deze onderwerpen nog niet duidelijk hebt, kun je niet verder. Schrijf je plan uit of 1 of 2 A4’tjes, zodat je alle afwegingen duidelijk hebt. Zorg zeker dat je verdienmodel klopt, en dat je een vangnet hebt voor je eigen inkomen. Wat rest is een diepe adem en volle overtuiging voor de start. Succes!

Vond je dit artikel behulpzaam, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en volg mij op het pad naar 10.000 EUR passief inkomen. Heb je een vraag of tips over investeren en beleggen? Ik hoor graag van je!

James