Categorieën
Financieel

Is een bezoek aan een fiscalist het waard?

Afgelopen week had ik een leuk gesprek met een fiscalist. Samen met de dame die mijn administratie verzorgd en indient bij de belastingdienst, hadden we een afspraak bij de fiscalist. Voornaamste reden was dat de structuur van entiteiten en geldstromen nogal een rommeltje was. Dus de fiscalist werd gebeld. Ondanks dat de inkomens nog niet veel zijn, hebben we een en ander opgeklaard. De vraag die je jezelf misschien stelt is of het voor jou ook waarde heeft om naar een fiscalist te gaan. In dit artikel lees je over mijn ervaring en waarom ik denk dat het voor ondernemers altijd goed is om een fiscalist te bezoeken.

Wat doet een fiscalist?

Kortgezegd: zorgen dat jij (binnen de wetten en regels) zo min mogelijk belasting betaald over je inkomsten.

Sommigen laten zelfs hun volledige boekhouding doen bij een kantoor dat ook fiscalisten in huis heeft. Mijn administrateur heeft gewoon een direct lijntje, als ze vragen heeft kan hij dat oplossen. Advies kost wel geld, ik wacht nog op de factuur. Het uurtarief ligt waarschijnlijk tussen de 120 en 200 EUR per uur. Vooral als je veel inkomen hebt uit je bedrijf en/of een complexe structuur hebt van meerdere entiteiten, is het handig om een plan te trekken om de geldstromen zo gunstig mogelijk te laten lopen.

De fiscalist bedenkt fiscale constructies en structuren om de klant zoveel mogelijk belasting te besparen. Rekening houdend met de fiscale wet- en regelgeving. De fiscalist geeft advies over inkomstenbelasting, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, loonbelasting, estate planning, pensioenvraagstukken, investeringen, vermogensopbouw, algehele financiële planning en meer.

Mijn situatie

De hoofdvraag die ik had voor de fiscalist, was dat mijn eenmanszaak geen omzet meer had. Ik ben zzp’er geweest en daarna overgestapt in loondienst. De inkomsten in de eenmanszaak vielen naar nul. Maar ik had wel mijn eerste investeringspand aangekocht op de eenmanszaak. Dus ik maakte redelijke kosten tegenover geen inkomsten. Dit riep vragen op bij de belastingdienst. We moesten er wat aan doen.

Lees hier hoe ik mijn eerste investeringspand kocht

Ik heb dus een eenmanszaak, BV en nu een holding BV. Het meeste inkomen komt gewoon als salaris binnen in privé. Daarnaast heb ik een pand in de eenmanszaak en de verhuur doe ik vanuit de BV, omdat ik geen omzet durfde te maken in de eenmanszaak vanwege hogere belasting. Ook heb ik al een ander pand in box 3. Met de holding ga ik later dit jaar deelnemen in een bestaande werkmaatschappij, echter ik denk niet dat daar al inkomen uit gaat komen dit jaar.

Na het voorstelrondje gingen we dieper in op wat ik precies doe en waar het geld vandaan komt. Ook wat de verwachtingen zijn voor de side hustles en projecten die nog vers zijn. De eenmanszaak is zonder inkomsten. Maar als de side hustles niet genoeg opbrengen in de BV dan is het weer beter om ze in de eenmanszaak te zetten. Dit was wel een verrassing om te horen. Ondanks het relatieve hoge inkomen uit salaris, zou het dan nog gunstiger zijn om inkomsten in de eenmanszaak te hebben.

Ook bleek dat het pand aangekocht in de eenmanszaak zonder restrictie in box 3 kan. Dus mijn facturen naar de huurder mogen uit persoonlijke titel. En de belasting wordt dus vanuit box 3 beoordeeld. Zelfs met terugwerkende kracht! Dus daar heeft de fiscalist zich al terugverdiend. Aanvankelijk heb ik de huur gefactureerd vanuit de BV omdat ik daar dan omzet kan maken. In de eenmanszaak zou het dan als box 1 zwaar belast worden. Dat is dus niet waar in dit geval.

Nu de huurstroom wegvalt in de BV zullen de inkomsten aanzienlijk moeten toenemen om de BV nog te verantwoorden. Als mijn side hustles niet genoeg opbrengen dit jaar, maken we de BV slapend. Hij blijft dan gewoon bestaan, maar de administratie is eenvoudig en goedkoop om in te dienen. Bovendien moet je ergens eens loon gaan uitkeren vanuit je BV naar jezelf. Dat is nu al jaren niet gedaan omdat er niet genoeg overblijft. Als de belastingdienst het gaat verplichten, ontstaan er schulden vanuit de BV naar je privé. Dat wil je niet hebben.

Key takeaways

  • Inkomen via salaris prima, daar houdt de belastingdienst van.
  • Eenmanszaak is verlengde van privé. Kosten kunnen erin, maar niet te lang zonder omzet, anders verdacht. Slapend maken voor nu.
  • BV niet zinvol als er geen omzet in komt. Spaart administratiekosten etc. Slapend maken als er geen omzet komt.
  • Als er toch omzet komt in BV dan weer afspraak inplannen.
  • Pand in eenmanszaak gekocht, dus inkomsten mogen in box 3. Met terugwerkende kracht via suppletie indienen.

Al met al een goede sessie met de fiscalist. Naast dat het een prettige man is waar je een klik mee hebt, heeft hij de structuur onder de loep genomen en met goede tips ons naar huis gestuurd. Zodra er meer geld wordt verdiend in de BV of holding gaan we weer terug. Heb je nog geen afspraak gehad met een fiscalist, plan deze in ieder geval in zodra je structuur wat complexer wordt. Een klein advies kan een wereld van verschil maken.

UPDATE Aug-22

Na het bezoek kreeg ik een telefoontje van mijn administrateur… Er kwam een belastingschuld aan van 25.000 EUR! Lees hier waarom..

Hoe om te gaan met financiële tegenvallers

Vond je dit artikel behulpzaam, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en volg mij op het pad naar 10.000 EUR passief inkomen. Heb je een vraag of tips over investeren en beleggen? Ik hoor graag van je!

James