Categorieën
Ondernemen

Hoe je een bedrijf start met de grootste kans op succes

Het is een druilerig weekend. We zijn met de hele familie aan het strand om even uit te waaien. Terwijl ik dit schrijf zit het bedrijf waar ik voor werk in zwaar weer. En het is een mooi moment om weer voor mezelf te beginnen. Samen met een compagnon willen we ons netwerk benutten voor onze eigen producten. En loskomen van de beperkingen van het grotere concern, waar we nu onderdeel van zijn. Maar het is geen gemakkelijke stap, omdat we weer opnieuw beginnen. Na 5 jaar ploeteren, zouden we nu weer van voor af aan starten.

Toch ben ik optimistisch, heel erg optimistisch. Zoals iedere ondernemer gelooft in zijn eigen onderneming, weet ik haast zeker dat het een succes zal worden. Echter je kunt niet ontkennen dat het starten van een bedrijf statistisch gezien een lage succes-rate heeft. Binnen 3 tot 5 jaar is 70% van alle startup bedrijven weer overleden (data USA). Dus waarom zou mijn bedrijf wel een succes worden? En wat zijn de thema’s waar ik het mee vergelijk? Wat maakt een bedrijf een succes?

Allereerst was mijn afstudeeronderwerp gerelateerd aan succes van startups. Daarnaast heb ik al wat jaren ervaring in meerdere startups. Ik zal niet zeggen dat ik de volgende Elon Musk of Jeff Bezos ben, maar ik geef hier mijn inzicht als een directeur die meerdere miljoenen heeft omgezet voor een andere eigenaar. Met mijn nieuwe onderneming zal ik een succes maken voor mijzelf. Waar ik binnen 5 jaar mijn eigen miljoenen hoop te hebben gemaakt.

Lees hier hoe je een eigen side hustle start

Laten we in de thema’s duiken die een onderneming meer kans geven op succes.

Business idee

Het begint allemaal met een goed idee. Maar laat je niet gek maken door het gat in de markt. Er zijn genoeg voorbeelden van een ‘gat in de markt’ waar niemand op zit te wachten. Daarnaast zijn er in een bepaald nieuwe niche, altijd 2 of 3 spelers die vergelijkbare producten of diensten aanbieden. Echt uniek zijn, is heel lastig. Dat zie je alleen bij compleet nieuwe technologieën, zoals het internet, sociale media, en blockchain bijvoorbeeld. Na verloop van tijd ebt het unieke karakter weg en zal je als organisatie met nieuwe dingen moeten komen (zie innovatie).

Staar je niet blind op een uniek idee. De simpelste ideeën kunnen de basis zijn van een enorm succesvol bedrijf. Groothandel, bouwondernemingen, servicebedrijven, noem ze maar op. Niet bijzonder uniek of spannend. Maar vergeleken met hun concurrenten, doen ze het net even anders of beter. Er is niet veel nodig om anders te zijn. En er is veel geld te verdienen in de meest eenvoudige bedrijfsideeën. Je hebt gewoon goede klanten nodig.

Klanten

Zonder klanten is je onderneming niet meer dan een hobby. Dus het is heel belangrijk om klanten te vinden en te binden. In een ideale situatie maak je een product voor klanten die je al hebt, of waar in ieder geval een duidelijk behoefte ligt. Als je een compleet nieuw product ontwikkeld kan het lang duren voordat je klanten krijgt en winstgevend wordt.

Het is dus essentieel dat je bedrijf volledig klantgericht inricht. Je merk, je missie, je service, alles moet passen bij je doelgroep. Een mismatch breekt je binnen de kortste keren op. Laat ook de feedback van klanten spreken in je aanbod. Als de klant een bepaalde feature wil, bouw deze in. Als de klant problemen ervaart bij gebruik van je product, verhelp dat. Luister naar je klant en maak je product of service nog beter. Doe je dat niet, dan doet een concurrent het mogelijk wel. En verlies je de business. Niemand heeft gezegd dat je achterover kunt leunen. Om poen te verdienen moet je blijven rennen.

Marge

Uiteindelijk zijn we als ondernemers bezig met geld verdienen. Het is geen bezighoudtherapie. Wat je ook verkoopt, je moet genoeg marge hebben. Het verschil tussen de kosten en de verkoopprijs. Sommige ondernemers wagen zich niet in bepaalde sectoren, omdat de marges te laag zijn. Alleen grote volumes kunnen dan een mooi resultaat brengen. Als je voor jezelf begint moet je rekening houden met eventuele groei en dus hogere kosten vanuit je organisatie. Die moet je dragen met een gezonde marge. Het aanbieden van lagere prijzen om klanten te winnen, of weg te stelen van concurrenten kan op de korte termijn omzet brengen. Maar op de lange termijn kan het lastig zijn om meer te vragen voor hetzelfde product, als ze al gewend zijn aan je prijs.

Zet in op waarde. Waarde voor de klant. Een tevreden klant is iemand die een probleem krijgt opgelost, geluk ervaart met je product of tijd wint. Deze waarde is waardevol, omdat klanten hiervoor willen betalen. Als je het goed doet, kun je zelfs meer vragen dan een concurrent. Deze ruimere marge kun je dan weer gebruiken om je organisatie te laten groeien en nieuwe innovaties te lanceren.

Innovatie

Het niet op tijd vernieuwen van je bedrijf om meebewegen met de markt of klantvraag is een reden dat bedrijven ten onder kunnen gaan. Vaak zijn het sectoren of niches die hun toppunt hebben gehad en de zwakkere bedrijven zullen dan afsterven en alleen de sterkere spelers zullen overblijven. Kijk naar drukkerijen, die niet met online meegaan. Of kranten die niet op digitaal overgegaan zijn.

Een product heeft een productlevenscyclus. En daarmee heeft een bedrijf ook een cyclus. Als je niet met meerdere producten kan komen, voordat je eerste product wegzakt loop je het risico dat je omzet ineens weg is. Zorg dus dat innovatie in je organisatie een vast gegeven wordt. Niemand is gebaat bij een ‘one-trick-pony’. Luister naar de markt, vernieuw je producten, services en haal jonge mensen aan boord met nieuwe ideeën.

Management

Mismanagement is helaas een hoofdreden van het failliet gaan van bedrijven. Je zou denken dat mensen die een bedrijf beginnen en wat geld kunnen maken, ook weten hoe ze het moeten managen voor continuïteit. Helaas is er een verschil tussen een bedrijf starten, een bedrijf groter maken en een bedrijf managen voor de toekomst. Afhankelijk van de ervaring en kennis van de ondernemer kan het bij een of meerdere van deze fasen foutgaan.

Niet voor niets zijn de ondernemingen die gestart worden door ondernemers met ervaring vaker succesvol dan ondernemingen met onervaren starters. Belangrijke les lijkt mij, is om jezelf op te leiden tot de beste ondernemer die je kunt zijn. Lees veel, volg cursussen, zoek kennis bij collega-ondernemers en vraag advies bij experts in bepaalde vakgebieden. Het is geen schande om jezelf op te stellen als een lerende ondernemer, of je nu 25 bent of 55.

Team

“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.”

Een goed bedrijf heeft een sterk team. Succes maak je samen. Tuurlijk zijn er ook eenmanszaken die miljoenen maken. Dan is het team vaak breder, zoals andere zzp’ers of adviseurs en toeleveranciers. In ieder geval, helemaal alleen kan het haast niet.

Investeer in je team. Met ervaring en zelfsturend vermogen kan jouw team meer succes brengen dan jij alleen. Dus het is de moeite waard om je organisatie te sturen in een klein team. Ik zeg klein, want zoals Bezos zegt; ‘als je team niet gevoed kan worden met twee pizza’s, dan is het te groot.

Cash

De voornaamste reden dat een bedrijf niet overleefd is tegelijkertijd het kenmerk van succes; liquiditeit of vrije cashflow. Geen cashflow hebben is vaak een gevolg van de hierboven genoemde thema’s. Vaak is een sector toe aan iets nieuws, jouw product voldoet niet, orders lopen langzaam terug. Om nog orders te scoren, verlaag je de prijs en zakt de marge weg. Je team loopt weg, of is niet flexibel in het vinden van nieuwe oplossingen. Je gaat noodgedwongen beslissingen nemen die de kracht van het bedrijf verder onderuithalen. Je zoekt financieringen en handvatten om nog te overleven. Succes is nu ver weg.

Sturen op cashflow is zowel voor jezelf privé als voor je bedrijf het speerpunt van financiële gezondheid. Zodra dit ziektebeeld gediagnosticeerd is, moet je snel handelen. Er is nog tijd om het roer om te gooien, maar wacht niet te lang. Het kan zijn dat je helaas de conclusie moet trekken dat het al te ver is gegaan en faillissement de enige uitweg is. Ik heb het van dichtbij gezien, bij meerdere bedrijven. Het is een treurig einde van wat een paar jaar geleden nog een florerende onderneming was. Laat het niet zover komen.

Financierbaarheid

Als je dan kijkt naar alle thema’s die de kans op succes kunnen vergroten, dan snap je ook hoe een financier (investeerder of bank) kijkt naar jouw plan. Hij zal in de lijn met bovenstaande thema’s de volgende vragen stellen:

  • Heeft de ondernemer zelf al ervaring?
  • Heeft de ondernemer al klanten/netwerk in deze branche?
  • Heeft de ondernemer kennis van deze branche?
  • Kan het bedrijf zijn eigen activiteiten en meer terugverdienen in de marge?
  • Is dit product iets wat snel uit de smaak valt, zijn er meerdere producten mogelijk voor de toekomst?
  • Wie is het team achter het bedrijf?
  • Hoe lang moet het bedrijf zonder cash zitten, en hoe kritisch is de liquiditeit?

Dit en meer vragen zullen de ronde passeren. Zorg dat je ze zelf kunt beantwoorden. Nu weet je waar je staat met je bedrijfsplan. Meer kun je niet doen en is het tijd voor die eerste stap naar je eigen onderneming.

Lees hier waar je begint bij het starten van een bedrijf

Vond je dit artikel behulpzaam, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en volg mij op het pad naar 10.000 EUR passief inkomen. Heb je een vraag of tips over investeren en beleggen? Ik hoor graag van je!

James

Één reactie op “Hoe je een bedrijf start met de grootste kans op succes”