Categorieën
Ondernemen

Hoe maak je een bedrijfsplan waarmee je financiering krijgt

In de afgelopen jaren heb ik de nodige bedrijfsplannen geschreven. Niet allemaal in uitvoering gebracht, en niet allemaal voor mezelf. Ik mocht als adviseur ook plannen schrijven voor anderen die het plan dan konden aanbieden ter financiering. Daarmee heb ik een goed inzicht gekregen in wat financiers nou willen weten van beginnende ondernemers. En vooral hoe je een plan kunt schrijven waarmee je daadwerkelijk financiering krijgt.

Ten eerste heb je niet per definitie een ondernemingsplan nodig om een bedrijf te starten. Er zijn genoeg bedrijven opgericht met een gekrabbeld idee op een A4’tje. Of bedrijven die goed draaien, omdat ze direct in een klantbehoefte voorzien. Denk aan de klusjesman, schilder of schoonmaker in de regionale economie. Als ondernemer heb je dus niet per se een bedrijfsplan nodig, maar als ondernemer heb je wel een plan nodig. De basics zijn dan zeker belangrijk.

Denk aan essentiële vragen als:

  • Wat kun je en wat niet?
  • Welke behoefte ga je vervullen?
  • Hoe krijg je klanten?
  • Hoe ga je geld verdienen?

In een eerder blog lees je de allereerste gedachtegang bij het starten van een bedrijf. Dit kun je al op één A4’tje uitschrijven om snel een beeld te krijgen van de levensvatbaarheid van je idee.

Lees hier waar je moet beginnen als je een bedrijf start

Waarom een plan?

Waarom zou je dan een uitgebreid plan maken met gedetailleerde begroting? Dat doe je voor de financier of investeerder. En dan is één woord belangrijk: vertrouwen. Want je gaat een relatie aan met een ander. En als jij geld uitleent aan een vriend of zelfs vreemde, dan wil je erop vertrouwen dat je jouw geld terugkrijgt. Dat vertrouwen moet je dus in je plan zien te wekken.

Soms helpt het ook om een pitchdeck te maken. Deze (powerpoint) presentatie geeft in kernpunten je ondernemingsplan weer. Zodra je jouw plan klaar hebt, kun je vrij snel een pitchdeck in elkaar zetten. Focus daarbij dan op het verhaal en de mensen die je moet overtuigen.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

De plannen die ik heb gemaakt bevatten de volgende onderdelen:

1 Samenvatting

2 Inleiding
-Team
-Achtergrond
-Doel

3 Bedrijfsplan
-Product
-Nieuwe producten
-Start

4 Organisatie
-Team
-Huisvesting
-Operatie/management

5 Markt
-Klanten/distributeurs
-Omvang en geografisch
-Marktgroei
-Doelgroep
-USP
-Concurrenten & Concurrentieanalyse

6 SWOT analyse
-Matrix
-Strategie

7 Marketing & Sales
-Producten en diensten
-Marketingstrategie & promotie
-Prijszetting
-Omzet

8 Financieel
-Financiering
-Investeringsplan
-Openingsbalans
-Liquiditeitsbegroting
-Verkoopprognose
-Resultatenrekening

De belangrijst punten in mijn optiek zijn de volgende.

Team

Wie is de ondernemer, of wie is het team achter de onderneming? Waarom ben jij de verkoren persoon om deze onderneming te starten en tot een succes te maken?

Mensen die in jou gaan investeren willen allereerst weten waarom jij geschikt bent om dit te doen. Heb je ervaring in de markt? Heb je ervaring met ondernemen? Hoe meer ervaring, skills en bewezen resultaat, hoe meer vertrouwen je krijgt en dus kans op financiering.

Product

Het product of dienst is uiteraard een volgend zeer belangrijk punt. Is het product iets dat gaat verkopen? En dan niet alleen aan je moeder of vrienden. Is er al een vergelijkbaar product te koop? Dit kan positief zijn voor het vertrouwen.

Daarnaast is het ook de vraag of je product onderscheidend genoeg is. Hoe weet je zeker dat je product gaat aanslaan? Is het een nieuw product dat nog ontwikkeld moet worden? Of heb je al een prototype klaarstaan en ben je ready to go. Hoe verder je product is en hoe meer je product getest is in de markt, hoe meer vertrouwen je krijgt.

Omzet en verdienmodel

Nadat ik als financier weet wie het doet en wat je gaat doen, moet er ook geld verdiend worden. Een eerste aspect daarin is omzet. Hoeveel producten ga je verkopen en hoeveel geld komt daarmee binnen? Een tweede aspect is wat je eraan overhoudt. Een belangrijker concept dan omzet is marge. Ofwel het verschil tussen je omzet en je kosten.

Sturen op je brutomarge is een hele gezonde bezigheid als ondernemer. Laat in je plan zien dat je een goede marge kunt vangen en hier ook je bedrijf op kunt laten groeien. En een niet onbelangrijke vraag is: kun je ermee ook de financieringslasten dekken?

Financieel plaatje

Daarmee komen we op een laatste kritische punt van je plan; de financiering- en investeringsbegroting. Heb je een miljoen nodig? Dan wordt je case lastiger dan wanneer je maar een ton nodig hebt. Hoe meer je moet lenen, hoe meer je moet werken voor het vertrouwen.

De sneer naar banken, waar gezegd wordt dat een bank alleen geld leent als je het niet nodig hebt, klopt voor een deel. Het plaatje moet kloppen en gezond zijn, anders is het risico te groot. Heb je zekerheden die je tegenover een lening kunt zetten, dan zal de financier hier altijd voor kiezen. Niet geheel onbegrijpelijk eist een bank of investeerder om de volle commitment van de ondernemer. Dus ben je bereid om privé borg te staan, zal dat bijdragen aan het vertrouwen.

GRATIS TEMPLATE

Met deze kernpunten kom je een heel eind. Wil je een gratis template ontvangen met iets meer tips. Stuur even een mailtje en ik mail je een Word en Excel file (inclusief tips), die je kunt invullen.

Vond je dit artikel behulpzaam, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en volg mij op het pad naar 10.000 EUR passief inkomen. Heb je een vraag of tips over investeren en beleggen? Ik hoor graag van je!

James