Categorieën
Ondernemen

Hoelang duurt het voordat een onderneming succesvol is?

Ik sta momenteel op het punt om een nieuwe onderneming te starten en/of een andere onderneming over te nemen. Een van de afwegingen om het wel of niet te doen is de tijd die het duurt voordat je bedrijf een succes is. Naast de gebruikelijke afwegingen zoals onzekerheid in inkomsten, risico van het niet slagen, geen pensioenopbouw enzovoorts, is het voor mij vooral de tijdsfactor van belang. Als investeerder kijk je naar je terugverdientijd, of ROI. Dus gaan we dat in dit artikel ook doen met het starten van een onderneming.

Succes

De eerste vraag die we dienen te beantwoorden is; wat betekent succes? Dit is voor ieder verschillend. Dus ik hou het simpel. Voor mij is een succesvol bedrijf een bedrijf dat op zijn minst mijn huidige inkomen kan evenaren. Dat zou ruwweg 10.000 EUR per maand zijn, wat ik naar een holding kan doorstorten. Hieruit haal je dan netto een salaris van ongeveer 5K per maand. Op jaarbasis hebben we het dus over een management fee van 120.000 EUR.

Uiteraard kun je in de administratie allerlei zaken schuiven en spelen, zodat je minder belasting betaald. Maar laten we het op een 100-120K per jaar aan management fee houden om de onderneming als succes te bestempelen.

Lees hier hoe je een bedrijf start met de grootste kans op succes

Type onderneming

Ten tweede zijn er verschillende type ondernemingen die je kunt starten. Een zzp’er zal veel minder kosten maken dan een ondernemer die personeel en kapitaal moet inzetten om producten aan de man te brengen. Met een extreem lage overhead, kun je dus sneller je netto doel bereiken. Maar aan de andere kant is het wel altijd gebonden aan jouw input, jouw uren. Je ziet dit bijvoorbeeld bij freelancers die een specialisme hebben opgebouwd. Ze kunnen meteen goed geld verdienen als ze de juiste opdrachten binnenhalen. Daarnaast kunnen ze steeds vaker remote werken. Dus lekker vanuit thuis of in een ver land je werk doen en facturen sturen. Het loont dus om je specialisme te ontwikkelen, als je deze levensstijl ambieert.

Als je een nieuw product ontwikkeld om te verkopen, heb je flinke investeringen vooraf en doorlopende kosten voor inkoop, distributie en marketing. Je totale overhead is groter, maar op termijn kun je met een gezonde brutomarge jouw uren uitbesteden en het bedrijf besturen vanaf de zijlijn, in plaats van meedraaien aan het front. De aanloopkosten en aanlooptijd zijn dus vele malen groter, maar op de lange duur bouw je wel een bedrijf met waarde. Het is niet alleen een bedrijf met klanten, maar ook personeel, kennis, kunde, en reputatie. Als je het goed hebt ingedeeld, kan het zelfstandig opereren en kun je het eventueel goed overdragen of verkopen.

Lees hier waar je aan moet denken als je een bedrijf gaat starten

Voor mij is het nu zaak om een bedrijf te starten dat los van mijn uren kan draaien. Het opbouwen van een specialisme is voor mij een investering, die ik beter kan steken in een bedrijf met een product. Had ik nu al een specifieke expertise gehad, dan had ik die kunnen inzetten als freelancer. Echter dat heb ik niet. Ik zou me dus moeten specialiseren op één specifieke skill en die verder uitdiepen. Dan zou ik me als expert moeten bewijzen en opdrachten verzamelen.

Op dit moment focus ik me liever op producten die ik kan verkopen (ook een skill). Maar uiteindelijk wil ik een onderneming bouwen die zelfstandig kan opereren en zelfs te verkopen is.

Mijlpalen

Om te bepalen hoelang het duurt voordat je onderneming een succes is, kun je kijken naar bepaalde mijlpalen die ieder bedrijf doorloopt. Hoe eerder je de mijlpalen kunt aftikken, des te eerder je op jouw target zit. Onderstaande mijlpalen hoeven niet altijd in deze volgorde af te spelen, maar het is wel gebruikelijk.

1 Opstart; naam, kvk, notaris, website, kaartjes, etc

Je bent nu echt begonnen. Je bedrijf heeft een gezicht en staat online. Tegenwoordig kan dit al in een week geregeld zijn. Voor ondernemers die dit voor het eerst doen, kan dit voelen als een hele mijlpaal. Maar eerlijk gezegd is dit niet zo spannend en iedereen kan en moet dit gewoon snel afhandelen.

2 Ontwikkeling van je product of service

Voor een zzp’er is het vaak simpel. Je bent copywriter of marketeer en je biedt je diensten aan bij opdrachtgevers. Als je een biotech bedrijf start of een nieuwe blockchain toepassing maakt, dan kan deze mijlpaal een stuk langer duren. Uiteindelijk zoek je een product-market fit. Is er een doelgroep die voor jouw dienst wilt betalen?

3 Eerste sale

Je hebt je eerste sale te pakken. Soms heb je al voor de start van je onderneming een sale te pakken. Dat is de reden om überhaupt te starten met je onderneming. Maar als je koud begint met een bedrijf, is deze mijlpaal een van de mooiste. Je hebt de bevestiging dat jouw product of service geld kan maken. Op naar de volgende!

4 Break-even

Na een aantal verkopen, begint het langzaam te lopen. Je bedrijf krijgt naam in de sector en je hebt meerdere klanten naar tevredenheid geholpen. Voor een zzp’er betekent dit dat je kunt leven van je omzet. Je totale sales dekken de kosten en je kunt stiekem aan winst gaan denken. Voor meer kapitaalintensieve bedrijven is het nu het moment om echt vooruit te kijken. Het vehikel is volgetankt en klaar voor de volgende stappen.

5 Winst

Je houdt eindelijk wat over. Je kosten en fee zijn gedekt. Je klanten zijn tevreden, en als kers op de taart mag je met winst het jaar afsluiten. Je kunt het herinvesteren, of uitkeren. In ieder geval is de toekomst grenzeloos.

6 Opschalen

Voor de ene ondernemer is deze stap geen optie. Simpelweg omdat de keuze is om een eenpitter te blijven. Geen gezeik met personeel of verantwoordelijkheid afleggen naar anderen. Voor andere ondernemers is dit het moment dat ze niet meer in hun bedrijf werken, maar aan hun bedrijf. Ze stappen naar de zijlijn en managen meer dan dat ze meewerken in de operatie. Dit vereist een andere manier van denken. Daarom zie je dat niet iedere ondernemer het opschalen aandurft of succesvol kan doorzetten.

7 Stabiele groei

Je producten en services liggen goed in de markt. Je hebt een betrouwbaar merk opgebouwd, klanten vertrouwen je. De groei gaat niet met dezelfde sprongen als in het begin, maar je kunt nog altijd groeien. Er komen hier en daar wat medewerkers bij en natuurlijk wat meer business met nieuwe klanten.

8 Overname

Nu ga je kiezen of zelf andere bedrijven overnemen om de stabiele groei wat te versnellen. Of je kiest ervoor om je eigen bedrijf in de verkoop te zetten. Je hebt lang genoeg geploeterd en gezweet. Nu is het tijd om die beloning te pakken en je zaak over te dragen aan een andere ondernemer. Op naar het pensioen of toch een nieuw avontuur?

De tijd tot succes

Aan de hand van het bovenstaande verhaal is het uiteraard niet een antwoord het juiste op de vraag hoelang het duurt voordat succes is bereikt. Het ligt aan zoveel factoren, waar je vaak nog niet eens heel veel invloed op hebt. Denk aan macro-economische factoren en kleine pechgevallen die je fragile startup uit balans kunnen duwen. Vervolgens kennen we het feit dat 50% van de startende bedrijven binnen 5 jaar niet meer bestaan, of geen activiteit meer uitvoert. Het is zeker niet gemakkelijk om een bedrijf succesvol te maken.

Kijkende naar een zzp’er die zou binnen 2-3 jaar een succesvolle business kunnen opzetten. Afhankelijk van zijn of haar expertise en reeds bestaande netwerk van (potentiële) klanten. Daarentegen als het een parttime activiteit behelst, dan zal het weer langer duren. Een fulltimer zou in de tijd dat er geen opdracht is, zoeken naar nieuwe klussen. Hiermee accelereert hij of zij de groei meer dan een parttimer.

Lees hier wat een geschikte side-hustle is voor jou

Heb je een product of ontwikkel je een hele nieuwe toepassing, dan heb je doorgaans meer tijd nodig. Afhankelijk van je financiering, je ervaring, de grootte van je team en andere factoren, heb je doorgaans 4-7 jaar nodig om je startup succesvol te krijgen. Uiteraard zijn sommige mijlpalen eerder te bereiken binnen bepaalde sectoren en weer later in anderen.

Als mensen denken aan succesvolle, grote, bekende bedrijven dan denken ze vaak dat dit vanaf dag één een groot succes was. Dat is vaak onterecht. De eerste startup-jaren worden vaak vergeten. Ieder bedrijf heeft een aanloop nodig. Sommige wat korter dan de ander. Maar niks is een succes vanuit het niks.

Neem als voorbeeld Spotify. De streamingsdienst zette de hele muziekindustrie op zijn kop met hun digitale catalogus. Ze hebben zelfs een gratis account. Zodat je alle muziek gratis kunt luisteren, met tussendoor reclames. Dit revolutionaire bedrijfsmodel begon al in 2006. In 2008 lanceerden ze hun eerste versie van het platform. En pas in 2011 waren ze beschikbaar in de VS en in 60 andere landen. Toen braken ze pas echt door.

De eerste winst kwam pas aan het eind van 2019! En dan hebben we het over een winst over één kwartaal. Daarna lopen de resultaten nog steeds wisselend tussen verlies en winst. De focus is groei en nog eens groei. Dus er moet veel extern geld bij vanuit investeerders. Echter met het marktaandeel kunnen ze straks zeker mooie winsten draaien. Maar vergeet niet, dat het dus meer dan 13 jaar heeft geduurd van start tot de eerste kwartaalwinst.

Het kan dus even duren voordat je succes bereikt, maar dat maakt het des te mooier.

En voor mensen die twijfelen om te starten. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel weet dat de beste tijd om een bedrijf te starten vandaag is!

Vond je dit artikel behulpzaam, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en volg mij op het pad naar 10.000 EUR passief inkomen. Heb je een vraag of tips over investeren en beleggen? Ik hoor graag van je!

James