Met hartkloppingen word ik wakker. Ik check mijn horloge, het is 3 uur in de nacht, mijn gedachte gaat weer naar de betalingen die er aan komen. Het einde van de maand is in zicht, ik heb wel 10 verplichtingen die ik moet nakomen, schulden, belastingen, personeel, en als laatste nog mijn hypotheek. Hoe ga ik het deze maand weer bolwerken?
Ten tijde van schrijven heb ik bijna 2 jaar geen blog meer geschreven. De voornaamste reden is dat ik een voltijd ondernemer ben geworden en me gruwelijk heb verkeken op de inzet die nodig was, zowel in tijd als in mentale inspanning.
Enthousiast en vol vertrouwen dacht ik met gemak een bedrijf over te nemen met minimale middelen, het dan beter te laten draaien en dan op naar het volgende te gaan. Het kopen van een bedrijf zou niet meer dan een financiële rekensom zijn. Ik hoefde alleen maar de aanschafprijs verdelen over een aantal jaren en dan zou het bedrijf zichzelf betalen.
Al gauw kwam ik erachter dat het toch anders gaat dan ik dacht.
Het idee om een bestaand bedrijf over te nemen had ik al veel langer. Ik heb niet echt een specifieke skill die ik kon uitbouwen, dus ik dacht met mijn generieke kennis dat ik een bestaand bedrijf zou uitbouwen. De dieptekennis van het bedrijf zou ik wel leren ‘on-the-job’.
Het kopen van bestaande bedrijven met omzet, is een snelle manier om tot de succesvolle ondernemersclub te behoren. Dus heel aanlokkelijk. Ik had meerdere bedrijven bekeken op verschillende websites die bemiddelen bij de aan- en verkoop van bedrijven. Uiteindelijk zag ik goede kans met een laag risico, bij een autogarage. Het was niet dat ik dacht, “oh wat leuk ik wil een autogarage runnen”, maar ik zag het als mijn ‘gateway business’. Dus de opstap naar meer.
Misschien kon ik wel een buy-and-build strategy voeren en dus meerdere bedrijven bij elkaar oprollen en zo opschalen. Of ik zou bedrijven kunnen verbeteren, optimaliseren of waardevoller maken en weer doorverkopen. Met die gedachte stapte ik erin.
Bedrijf 1
Autogarage, met 800-900k omzet. Ouderwets, hoge menselijke factor. Goede reviews en personeel. Kansen zaten in het verhogen van de prijzen en dus snel meer marge kunnen maken. Ik kon eventueel het team uitbreiden, want er was werk genoeg. Ook waren er groeimogelijkheden met het uitbouwen en focus op verhuur en verkoop van auto’s. Vooral dat laatste zou voor mij de hoofdinkomstenbron kunnen worden.
- Deal
Omzet 800k, minimale winst van 50k (hierin zit wel de ondernemersbeloning). Jaren daarvoor ook minimale winsten, ondernemer was een techneut die te lief was voor zijn klanten (lage prijzen). Waarde inventaris en voorraad zat rond de 25-50k. Totale aankoopprijs 75k. Betaling 25k bij overdracht, overige 50k maandelijks over 2 jaar. Met als voorwaarde dat de oud-eigenaar nog 3 jaar in dienst zou blijven.
Ik had wat financiering geregeld waarmee ik kon handelen. Een 75k had ik als krediet losgekregen om auto’s in te kopen en dus marge te pakken op de verkoop. Los van het daadwerkelijk goed inkopen van auto’s (waar ik dus geen ervaring mee had), dacht ik ook wel het krediet te kunnen inzetten om meteen een nieuw bedrijf te kunnen overnemen. Want ja, waarom niet.
Bedrijf 2
Ik zocht meteen al iets anders, omdat er met het aanblijven van de oud-eigenaar er te weinig marge was voor mij om van te leven. Ik ging handelen in auto’s maar zocht ook iets complementairs, een andere garage of iets dat paste in dezelfde sector.
Toen kwam ik een webshop tegen in autoaccessoires. Dit paste uiteraard perfect. Ik bedacht dat ik mijn tijd kon verdelen over de garage en deze webshop.
- Deal
Omzet 200-250k, winst 50k, hier zat zelfs kosten van een part-time medewerker bij. Vraagprijs alleen de voorraad (waarde 50k). Ik had de gunfactor en moest snel zijn. Dat is gelukt, extra geld geleend (dure lening) op cijfers van de garage en meteen betaald.
Nu had ik ruimte nodig. Ik had een hal naast de garage gehuurd, waar ik pas na een half jaar in kon. Een week later kreeg ik de spullen binnen en ik kon ze gelukkig stallen in een andere hal van de pandeigenaar. Maar dit was een tijdelijke opslag. Ik kon de producten niet goed uitstallen. Toen eenmaal de bestellingen binnenkwamen, moest ik telkens zoeken waar alles lag.
Zo kwam er ik dus achter dat BOL keihard is met afstraffen als je een order te laat stuurt of annuleert. Na een aantal fouten werd mijn BOL shop geblokkeerd en miste ik veel omzet. Bovendien kreeg ik niet de BOL reviews mee van, de oude shop eigenaar. Let dus goed op, een BOL account overkopen kan niet. Je begint weer opnieuw qua reviews en klantbeoordeling! Buiten BOL liepen de webshops wel door, maar uiteindelijk had ik na het eerste seizoen maar 75k gedraaid. Ik had zelfs een jongen aangenomen die de webshop ging beheren, maar die vrat dus salaris buiten het seizoen. En met het tegenvallende resultaat liep ik langzaam de schulden in.
Ondertussen kon ik met de handel in de garage nog enigszins wat extra marge verdienen voor mezelf, maar er zaten ook zeker missers bij. Te duur inkopen, of een auto met mankement in de voorraad nemen. Het waren nodige, maar dure lessen. Het grootste verlies zat in de werkplaats. Eén monteur ging al na een half jaar met pensioen. Dit gecombineerd met een nieuwe medewerker die niet productief genoeg was en de oud-eigenaar die met dezelfde prijsstelling werkte. Ofwel, slechte marge, geen productiviteit en te hoge overhead.
Jaar 1 bleek een dramajaar van -130k op papier. Ik besloot de oud-eigenaar helemaal uit te kopen en te ontslaan, want het was niet meer te doen. Ik moest zelf maar volledig focussen op de garage.
Ik verkocht de webshop gelukkig op tijd voor het volgende seizoen. Hier kreeg ik uiteindelijk nog 75k voor (25k meer dan inkoop). Echter, ik moest ook aflossen op een dure lening, dus veel heb ik van de winst genoten.
Jaar 2 was het terug naar één bedrijf en daarmee meer focus. Zaak om de prijzen te verhogen, en productief worden in de garage. Helaas ging er weer een monteur met pensioen, dus moest ik op zoek naar een nieuwe gekwalificeerde monteur. In de huidige arbeidsmarkt is dat heel moeilijk. Daarmee draaide ik dus weer een slecht jaar. Het hielp ook niet dat de afscheidnemende medewerker 2 maanden aan vakantiedagen had gespaard en dus doorbetaald werd terwijl hij er niet was. Weer extra overhead.
Ik weet niet hoe ik het heb overleefd, maar op papier had ik jaar 2 afgesloten met een verlies van -50k. Hierin zaten afschrijvingen van -25k, dus operationeel viel het verlies wel mee. Maar toch, weer een klotejaar op papier. En ik ging werkelijk door de hel. Het liefst wilde ik er vanaf.
Al kostte het geld, ik kon het niet meer doen. Hard werken, lange dagen en geen rendement. Slechte nachten, zorgen over faillissement, en alles kwijtraken. Het werken in de garage was echt niet mijn passie.
Maar het moest, ik moest er doorheen, ik had geen keuze. Met een flinke achterstand begin ik dus aan jaar 3, dat nu bijna halverwege is. Ik probeer alle auto’s te verkopen (zelfs de huurauto’s), om de rekening te betalen en de schulden van vorig jaar weg te werken. Het gaat wel al beter, maar het blijft een smalle lijn. Eén week vakantie van een monteur, zet de winst van de maand alweer op het spel.
De zaak staat te koop, maar een mooi plaatje is het nog niet. Ik probeer het bedrijf 50% van de tijd zelfstandig te laten draaien middels duidelijke procedures en automatisering. Dat maakt mijn leven net wat dragelijker en zo kan ik eventueel nog wat anders doen om privé wat bij te verdienen.
Daarnaast mag het ook verkocht worden aan een techneut die wel weet wat hij doet, en meer rendement uit het bedrijf kan halen. In ieder geval zijn het hele waardevolle lessen die ik nu heb geleerd en nog ga leren. Ik heb weer wat vreugde met het schrijven van dit blog. En ik ben nog niet klaar, dus volg me zeker in de wat komen gaat. Veel meer lessen om te delen!
Vond je dit artikel behulpzaam, schrijf je in voor mijn NIEUWSBRIEF en volg mij op het pad naar 10.000 EUR passief inkomen. Je krijgt 1-2x per maand een mailtje met laatste artikelen, interessante quotes en meer. Heb je een vraag of tips over investeren en beleggen? Ik hoor graag van je!
James
